Fördelarna med animerad reklamfilm
Är du företagare och vill nå ut med din produkt eller tjänst? Då finns det massor av vägar att gå för att göra det. På senare tid har animerade reklamfilmer visat sig vara väldigt effektiva i marknadsföringssyfte. Här kan du läsa om hur animerad reklamfilm fungerar och på vilka plattformar du kan använda den. Går det till exempel att sända reklamfilm på SVT?
Vad är en animerad reklamfilm?
Vad är då egentligen en animerad reklamfilm skapad av proffs för något? Kort kan man säga att det är en tydlig film med animationer som visar nyttan med din vara eller tjänst. Reklamfilmen kan också vara av ett mer förklarande slag där den är till för att utbilda tittaren på något sätt. Företaget Explainer.se har specialiserat sig på att ta fram den här typen av reklamfilm till sina kunder. Om du är intresserad av att göra en animerad reklamfilm är det bra att kontakta dem och berätta om din vision. Deras experter kan sedan hjälpa dig att få fram ett koncept som fungerar.
Fördelar med animerad reklamfilm
Varför ska du då inte skriva manus och leta reda på skådespelare, klippare och filmare själv? Visst kan du göra det, men det är en ganska kostsam historia. Har du ett litet företag är risken stor att du inte har en budget som räcker till en sådan typ av film. Då är en animerad reklamfilm ett bra alternativ. På Explainer är man dessutom vana vid att göra reklamfilm, något som garanterar en film av hög kvalitet.
Så kan du använda din reklamfilm
Att skapa en reklamfilm är ett kraftfullt marknadsföringsverktyg som till och med polisen har upptäckt. För att filmen ska komma till sin rätt är det dock viktigt att du vet var du ska sända den. Visst vore det en dröm att sända reklamfilmen under Melodifestivalen på SVT, men tyvärr är det inte möjligt. Det beror på att SVT finansieras av en public service-avgift som bekostas av medborgarna. SVT ska också vara oberoende och till exempel inte sätta något varumärke före något annat.
På reklamfinansierade kanaler går det dock bra att köpa annonsplats och sända sin reklamfilm. För att reklamen ska fungera som du vill är det dock viktigt att den placeras rätt i tablån. Tänk därför på när din valda målgrupp kan tänkas titta på tv innan du köper en reklamplats. Reklam i tv är emellertid dyrt, vilket gör att många företagare inte har råd med kostnaden. I dessa fall kan det vara bra att titta på mindre lokalkanaler. Det går också att köpa en billig reklamplats på många sociala medieplattformar, till exempel Facebook och Instagram.
Kom också ihåg att din reklamfilm kan fungera jättebra när du vill presentera ditt företag på något sätt. Du kanske till exempel kan visa den för nya möjliga kunder eller arbetssökande för att de bättre ska förstå vad företaget arbetar med.